Journalismi osallistuu

Yhä useammin journalismi ei vain raportoi ja seuraa sivusta, vaan ryhtyy aktiiviseksi toimijaksi julkisuudessa, osallistuu ja asettuu edistämään tärkeiksi katsomiaan päämääriä. Vuosikirjan osiossa Kampanjointia ja kannanottoja pureudutaan tähän journalismin mielipiteellistymisen mukanaan tuomaan trendiin.

Tampereen yliopiston professori Risto Kunelius ja erikoistutkija Esa Reunanen hahmottelevat vuosikirjassa kampanjajournalismin käsitettä. Pohjana historialliselle taustoitukselle on Iltalehden hoitajille lisää palkkaa peräänkuuluttanut kampanja, jota käytiin keväällä 2007. Viime vuoden kampanjointitalkoisiin osallistui myös Helsingin Sanomat, joka lanseerasi uudenlaisen juttusarjan. Toimittaja Ulla Järvi analysoi, mitä uutta Läskikapina toi ja miten moderni terveysvalistus toteutui.

Mielipiteistä ja asioiden edistämisestä on kyse myös osion muissa artikkeleissa: Ilmatieteen laitoksen viestintäpäällikkö Eeva-Kaisa Heikura toteaa, että vuosi 2007 oli ilmastonmuutosviestinnän murrosvuosi. Oma osionsa on omistettu myös pääministeri Matti Vanhasen ja Susan Ruususen romanssille, joka herätti valtakunnallisen keskustelun yksityisyydensuojasta ja median sananvapaudesta.

Vuosikirjan Kampanjointia ja kannanottoja -osioon kuuluvia artikkeleita voi kommentoida vastaamalla tähän viestiin.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s